Beeldverhaal: Les raboteurs de parquet (de Parketschavers)

Franse impressionist Gustave Caillebotte (1848-1894) schilderde dit schilderij in 1875.
Gustave Caillebotte maakte grote schilderijen, en laat zich zien als een echte impressionist.

Als je kijkt naar de werken van Caillebotte’s, is duidelijk te zien hoe hij de voorkeur heeft voor quasi-toevallige
uitsnede en extreme perspectivische verkortingen. Dit zie je ook terug in de interesse voor beweging.
Caillebotte was niet uit op de statische weergave van een handeling,
maar hij wilde de handeling zelf op heterdaad vastleggen, momentopnames van het leven van alledag.
Iets dat wij heden ten dagen doen met fotografie.

Het meest opvallende aspect van Les raboteurs de parquet is het technisch knap weergegeven tegenlicht,
dat vanuit de balkondeur op de achtergrond valt. Het weerkaatst glimmend op de armen en ruggen van de werkmannen.
De stroken donkere lak op de vloer glanzen in het licht terwijl de planken die al gestript zijn dof lijken.
De twee mannen vooraan voeren eenzelfde beweging uit. Ze worden verbonden door de naar elkaar toegewende hoofden.
Hun collega die linksachter aan het werk is wordt afgesneden aan de rand van de afbeelding, een fotografisch principe dat het
idee van de momentopname benadrukt. Zijn rug loopt parallel met de horizontale lijn van de lambrisering en lijkt door te buigen
onder een vlak dat de ruimte beperkt. Compositorisch is er veel aandacht voor een afgewogen perspectivische belijning.
Als je er met een fotografische kijk naar kijkt, lijkt het net of Caillebotte op een tafel heeft gestaan om de compositie
van het schilderij te bepalen.

Voor dit relatief grote schilderij van de parketschavers maakte Caillebotte eerst een kleine schets.
Op deze schets is te zien dat de man aan de linkerkant van het schilderij rechtop zit. De aanpassing van Caillebotte
om de man anders te schilderen geeft meer beleving en swing aan het bekende doek.
Een jaar later schilderde hij nog een tweede schilderij met parketschakers als thema, ook wel de ‘Kleine versie’ genaamd.
Op dit kleine schilderij van de Parketschavers is de fotografische momentopname goed te zien.

In onze showroom hebben we een mooie canvas afbeelding van dit prachtige schilderij.
Waarom we juist dit beeldverhaal hebben gekozen voor onze Homepage, spreekt voor zich.

Dankjewel voor het lezen van dit Beeldverhaal.

Met vriendelijke groet,
Sylvia Sonneveld – van Veen

de Parketschavers

“Kleine versie”

de Parketschavers.

“Kleine schets”